GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Saturday, May 21, 2011

Anemia? Mintak2 Dijauhkan

Ari Khamis g check perut n amek bp. Kenerlaaa lagik amek bp pasai dah merah; 130/80. Sudahnyer 2 kali sminggu kener bangun awai n dok tercongok amek no n tunggu turn dekat klinik kesihatan baru kt 19 tuh. Paling cepat pon beres dalam sejam....huhuhuhuuhuh
     Hb aku pon dah mula rendah sejak dari awal kehamilan lagik. Bygkan, kalo yg biasa tuh, hb yg normal dlm 14. Memula amek darah dah turun ke 10. Amek lagi skali dah 9 padahal masa tuh baru 3-4 bulan kots. Aduh2... ari Khamis, hb darah aku dh merudum lagi ke 8.8....heiiii.... mcm2 hal lah. Khamis depan darah kener amek lagi untuk test ader anemia ker tak. Kalo positif, jwbnyer kener cucuk selang sehari ngan ubat pekat utk pekatkan darah aku lah....huhuhuhuhhu....nauzubillah!!
     Seksa sungguh bila badan neh x reti nak serap zat2 mknan. Or aku mungkin kurang pengambilan makanan yg mengandungi zat besi. Korang tau tak makanan aper yg ado zat besi? 

1. Makanan laut - sotong, kerang, ketam, udang
2. sayur-sayuran spt peria, kangkung, bayam (org kata bayam merah lebih baik)
3. buah-buahan seperti belimbing dan jambu batu
4. organ dalaman haiwan seperti hati, pedal ayam dan hati lembu


     Di samping kita menelan semer makanan2 yang disebutkan kat atas tuh, kita hendaklah meningkatkan pengambilan buah2an yg ado vitamin C untuk membantu tubuh menyerap zat besi ngan lebih baik. Buah2an yang dicadangkan adalah:-
 1. kiwi
 2. limau manis
 3. limau nipis
 4. mangga
 5. nenas ( tp petua org2 tua kata nenas tajam, x elok utk utk org hamil. aku taram ajer psl dah gemor...eheheheheh)
 6. tembikai
 7. betik


  
     Jadi, sesapa yg tak suker buah n sayur2an tuh kenerler cari alternatif lain. Mkn lebey pil zat besi kots. Pil zat besi yg nurse/doktor bagi neh kener makan 2 kali sehari. 2 bijik. Nak mkn ubat neh plaks, musti ngan air jarang. Bukan sesuker air manis yg lain yg biasa aku buat. 
     Skang ; dalam masa lebey kurang x sampai seminggu neh, aku kener rerajin beli buah belimbing n jambu batu ah. Sayur tuh kalo sempat nak masak kt umah boley ler beli tp takat neh kener still harapkan kedai makan ajerler. Mkn kat kedai, kener order tomyam  seafood ajer. Order jus belimbing. Kener usaha cari restoran/kedai makan yg ader belimbing. Lagik apo?? Hah! Jgn lupo order kerang bakar or rebus kt kedai tomyam yg ader menyediakannyer. Kerang neh paling tinggi kandungan zat besi berbanding daging2 yg lain mcm yg aku mentioned kat atas.
      Lagiiii.... biler g Uptown Shah Alam, kener pilih steamboat sotong, pedal n hati ayam tuh. Nasib baik aku neh jenis balun ajer semernyer. Kalo tak, susah juger. Penat juger kalo ditengok 'usaha2' yg perlu dilakukan utk mempertingkatkan zat besi dalam badan aku neh. Pasalnyer, kalau ader anemia, ini adalah risiko2 yg mungkin dihadapai oleh ibu2 hamil:
  1. Keguguran
 2. Bersalin awal
 3. Kematian janin dalam kandungan
 4. Tumpah darah selepas bersalin
 5. Baby kurang berat ketika lahir ( kurang 2.5kg)
 6. Baby lahir tak cukup bulan ( seperti di no 2.)
 7. Baby lemas semasa lahir
 8. Pertumbuhan bayi terbantut

 
  
      Bila dah tgk semer risiko2 tuh, rasanya apalah sangat usaha2 di atas demi kesejahteraan aku dan juga baby. Amin3!! Takut ajer neh... Jangan terlebih takot plaks kang x pasai2 kener diabetes or hipertension plaks. Itu pon nauzubillahh!!
      Lagi 1, korang sure nak tau apakah makanan dan minuman yang menjadi 'musuh' badan dari menyerap zat besi neh kan? Mai sesama tgk...
 1. Oat dan gandum bijirin penuh ( tak sangka kan? ingat dah elok utk diet n kurangkan kolesterol darah tp x elok utk zat besi plaks)
 2. Teh, kopi dan koko - tang neh yg tak tahan psl kalo dah takder kafein dlm kehidupan seharian, mood pon swing kan? Rasa lesu n tak bermaya ajer. Tp, kata nurse n risalah yg aku dpt dari klinik kesihatan tuh, bole nak minum tp kener selang 1-2 jam sebelum makan or selepas makan. Jgn bersekali ngan makan  hidangan utama or bersekali ngan mknan yg mengandungi zat besi terbabit. Nanti zat besi tuh kuar ajer time korang melepas. 
 3. Susu dan hasil tenusu - takleh ler nak minum susu utk kalsium. Kener cari alternatif lainlaaa plaks. Lagi 1 coklat kener kurangkan gaksla...huhuhuhuhu
 4. Kuning telur - so kener cari mender lain gaks utk omega 3.
5.  Susu kacang soya n produk soya - lagi tak sangka kan? psl time pregnant neh mmg org berlumba2 minum air soya sebanyak mungkin tp dari segi saintifiknyer mcm neh plaks.

      Bagusler risalah terbitan Unit Pemakanan, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor neh. Kalau harap nak baca kat tenet neh, tak baper nak rajinlah. Lagipun, warna risalah neh vibrant sgt2 iaitu jingga or oren. Mmg berminat ajer nak baca.
       Jadi, aku harap sesi sharing aku neh bermanfaat utk semer korang terutama yg ngah 'bwk' perut mcm aku now.

No comments: