GENG2 SETIA

Dah Boleh Cashout Tapi Tamau

Thursday, January 5, 2012

ANAK DARA TUA, ANDALUSIA, IBU TUNGGAL,JANDA,BALU, ANAK BUJANG TUA, DUDA, DAH KAWIN LAMA TAPI LOM DAPAT ANAK..

     Aku rasa bila tengok tajuk tuh, kita memang ada pandangan dan nilaian masing2. Tak keterlaluan kalo aku kata, lebih yang negatif dari positif kan? Takyah memalu nak ngaku kalo dok mencemuh pasal aku pon ada gak pikiran jahat macam tuh sekali sekala....ahahahhaha

     Kalo rajin, korang cer 'gugel' cari maksud perkataan tuh 1-1. Semestinya ada yang berbeza. Biasanya balu digelar plaks janda dan sebagainya. Itu aku bagi contoh.

      Apabila kita sudah berkahwin; mempunyai pasangan yang sangat menyayangi dan memahami kita; kita rasa gembira dan bersyukur. Kemudian, ALLAH mengurniai anak2 yang baik dan comel2, lagi kita bersyukur. Alhamdulillah!! Tetapi, sebagai manusia kadang2 kita berhati hitam. Apabila melihat kawan2 kita yang berstatus seperti di tajuk itu, kita mencebik kepada mereka.Marilah kita bersihkan hati kita cecepat kalo dah berkata2 macam tuh.

     Tapi, sedar ker tidak (untuk aku dan korang).. masa kita syok2 cuti bersalin 3 bulan, ada kwn2 kita yang berstatus seperti di atas bersengkang mata men'cover' kerja kita. Masa kita dapat meluangkan masa bersama anak dan isteri/suami, depa plaks bertungkus lumus menyambung kerja, tak kira di umah atau di tempat kerja. Hari minggu, masa kita g bercuti ngan keluarga kita, depa sambung lagi kerja. Pasai apa, kadang2 depa neh disisihkan kawan hatta keluarga dan saudara mara sendiri. Paham2 sendirilah bila bercampur2 ngan sedara mara, macam2 soklan yang pedih akan keluar. "Hang neh bila nak kawen?","Hang neh memilih sangat.Dah lanjut umur pon sekarang. Takdak sapa yg nak aih","Hangpa neh merancang ka tak dapat2 anak lagi?Sepupu hang tuh dok berderet beranak tak berenti-renti". Kalo korang hati batu pon kompom korang sentap bila dengar ayat2 hampagas macam neh kan3? Kot lagi 'nasib baik', boleh plaks 'geng molot longkang' warning siap2 para isteri suh jaga laki bebaik pasal ada dalam kalangan depa yang berstatus seperti di atas. Konon takot dirampas....bertambah2 hampagas kan?

     Ada juga kawan2 aku yang belum dapat jodoh w/pun dah sebaya aku dan ada juga yang lebih berusia. Antara ayat2 hampagas yg selalu orang2 dah berkeluarga neh ckp adalah "Alah!Ko tuh bujang lagik. Banyak masa. Kitorang neh dah ada laki. Ada anak2. Konfirm selalu bz dan takder masa". Ini plaks ayat aku,"Assalamualaikum...(nak bagi tazkirah kena sopan dan mengikut adab budaya kita kan? Kalo hello2 macam nak jwb telefon plaks) cik kak, mmg dier neh single-mingle tapi dier pon ada mak bapak, adik beradik yang nak dijaga. Si polan neh jaga mak dier yang sakit. Pepagi lepas subuh, bangun masak untuk mak ayah. Pastuh cuci periuk belanga. Then, cuci baju adik2.Pastuh bla...bla...bla...(aku pot  pet.. membebel syok sendiri). Ko buat ker? Aku pon tak masak. Beli ajer padahal aku dah bersuami dan beranak pinak".

     Opss.. dah nak g sekolah ler. Kesimpulannya?? Bila kita rasa nak bercakap sesedap rasa ajinomoto ikut hati kita kat kawan2 yg berstatus tersebut, sila guna akal fikiran dulu. Kalo tidak, kita akan nampak tak waras dah.


Agaknya bagaimanakah gaya bahasa 'blogger' bayi ini?
 

20 comments:

Kakcik Seroja said...

Wah! adik Iffah dah ada blog ye? Nanti makcik add adik Iffah ya? :)

Betullah Ayu, kita selalu bercakap tanpa memikirkan perasaan orang lain. Tapi bila kena batang hidung sendiri, tahu pulak terasa hati, kan? :(

Irfa said...

geget pipi kang :)
apa blog baby tu..nak link.

prihatin sikit ttg perasaan orang.letak diri kita jika berada dalam situasi itu

kasihibu said...

dah besar si baby comel ni

Kancilbiru said...

betul2 setuju dengan entry di atas...

btw, comel betul anak kak ayu...FB LIKE! hehe

Ms Haslina said...

sungguh part tu mmg betul.
sesungguhnya lidah itu tidak bertulang. tapi cakap siang pandang-pandang cakap malam dengar-dengar.

comelnyaaaaa baby iffah. pandai da updatekan blog mama dia yea.

PCL said...

Waalaikumussalam !...nak dgr tazkirah pn kena jawab salam ikhlas...baru masyuk terus tak keluaq2 dah..haha.

kekadang ada yang tak perasan status seseorang tu..tapi yg betulnya "cakap siang pandang2 , cakap malam dengar2"..eh betul tak cikgu ?

gadisBunga™ said...

saya adalah dari kategori lambat kawen tapi takde la rasa diri macam anak dara tua atau andalusia. mungkin sebab saya tak set the mind macam tu. dulu masa kecik2 saya pernah jumpa org yg digelar anak dara tua tapi bila saya tgk balik diri saya sekarang, saya tak kelihatan begitu pun, so saya tak risau. heheh.

tanggapan org lain, saya tak tau. mungkin ada yg tergerak hati tegok saya dan berfikir 'ini anak dara tua' - saya tak kisah. kalau ada yg nak fikir saya tak laku - pun saya tak kisah sebab mereka tak tahu siapa saya. kalau ada yg cakap saya memilih - pun saya tak kisah sebab itu cuma tanggapan dan cuma saya yg tau kebenarannya.

tapi kalau ada yang mendoakan yg baik-baik eg semoga saya cepat bertemu jodoh dengan orang yang baik, saya dengan gembira akan aminkan. appreciate sgt org yg boleh doakan saya begitu. :)

ataicha said...

soalan2 panas nie... ataicha pernah lalui walhal umur masa tu baru je 26 tahun.. lelaki plak tue.. siap nak dijodohkan plak... huhuhu... walhal umur tu masih muda, so tu pun dah panas telinga... ni plak kalau disoalkan kepada wanita...

memang sakit hati.. namun kita sendiri tau kenapa.. lain la kalau kita ni jenis high taste.. tu susah nak kata la.. alhamdulillah sekarang nie ataicha dah berumahtangga dan memiliki sorang anak kecil...

berbanding dengan rakan2 lain yang sekarang dah sibuk menghantar anak2 ke sekolah... ataicha hanya ada seorang bayi yang comel.. Namun sepatutnya soalan itu hendaklah ditapis dan di tanya elok2.. hati orang kena la jaga.. huhuhu

sekadar satu coretan said...

itu semua urusan allah...setiap kejadian dah tertulis...

kite sebagai manusia kene la waras bila berbicara jgn ikut sedap mulut jer..silap2 terkena diri sendiri...

ada jugak kawan yg kahwin belum dikurniakan anak..meluahkan perasaan bukan kemahuan dia tak ada zuriat, menangis terguris dgn kata2 dari org2 yg tak ada perasaan...ckp sesedap rase...kalau kene diri sendiri apa perasaan dia org ni...

selalu jugak terkene soalan2 cepumas ini..."bila nak ada hero takkan semua anak perempuan jerr..."tak pandai laa..itu laa..ini laa"eee rimas kadang2 tu tau, ada anak salah tak anak salah..itu semua urusan dari allah...bukan semua kite mahu dapat..rezeki masing2 telah ditetapkan olehNYA.....

Acik Erna said...

oa aloh..panjangnya tajuk..rindu ngan blogger cilik tu..

Dr K said...

Mentaliti Melayu sejak azali:

-lambat kawin, dinista nya.
-dah kawin, tak dapat anak, pun di nistanya.

Darling Pya said...

terima kasih sebab memahami :)

Kella said...

alolololo.. si comel itu!! rasa nak ciom ciom dia lagi..tak puas ciom ritu... hehhee...

hmm entri akak ni memang kita pun tergolong dalam orang yang asyik terkena dengan orang yang selalu tarra fikir punya olang! tapi buat dunno je..

Lelaki...Suami...Bapak...Anak... said...

ym saya kalau sudi.. khairulazmie@yahoo.com...kawan lama..opellll > akuzle ehehe

HarumKasturi said...

Salam Ayu.
Manusia yg bermulut longkang tu biar lah Allah yang uruskan. Susah nak ubah persepsi masyarakat pd golongan yg istimewa ini...

Pernah terbaca potongan ayat yg mengatakan antara perkara yg paling dibenci oleh syaitan ialah orang lelaki yang berbaik-baik(dgn niat menolong) dgn golongan berstatus J atau B ni.

Jadi tak hairanla jika ada manusia yg berprasangka buruk pd golongan tersebut.

P/s : Buat baik salah...buat jahat lagilahh...Ayu, smoga bertambah ceria dgn sorang lg cahayamata.

azieazah said...

Kita tak dapat mengelak dari menjadi mangsa prasangka orang... begitu juga kita pun adakala begitu terhadap orang... kan?

uncle gedek said...

tu tajok ke syair?

dear anies said...

tipikal masyarakat kite..cm tu la...

Anonymous said...

betul2!
wlpun single tp bz lew ngn fmly n kawan2!

Kakzakie Purvit said...

Persepsi manusia tak sama. Mereka yg bercakap ikut suka hati tidak sedar berkemungkinan satu hari dia akan mengalami. Ada kala balasan Allah beri sebelum kita mati lagi...

Zaman sekarang ramai yg tidak mendirikan rumahtangga. Kalau di S'pore lagi ramai yg begini tapi mereka punya keluarga (anak angkat) bahagia juga. Sebab jodoh belum dipertemukan lagi...